Η αναζήτηση τοποθεσίας για την επιχείρησή σου είναι εξίσου δύσκολη με αυτήν για το σπίτι σου. Η
τοποθεσία της επιχείρησης επηρεάζει τα πάντα, από την προσβασιμότητα του πελάτη και του
προμηθευτή, μέχρι το πόσο απολαμβάνεις την καθημερινότητά σου.
Έχοντας λοιπόν υπόψιν την τόσο μεγάλη σημασία της τοποθεσίας, ας μελετήσουμε κάποια στοιχεία
που πρέπει να υπολογίζουμε, όταν ψάχνουμε την τοποθεσία για τη franchise επιχείρησή μας.
Καταρχήν παίζει ρόλο το είδος του franchise.
Διαφορετικά franchise έχουν και διαφορετικές ανάγκες, όσον αφορά την τοποθεσία. Κάποιες
επιχειρήσεις απαιτούν ισχυρή παρουσία πελατών και κάποιες εξυπηρετούνται καλύτερα όταν δε
βρίσκονται σε κεντρικά σημεία.
Αν πρόκειται για επιχείρηση λιανικής ή εστίασης χρειάζεται οι πελάτες να έχουν εύκολη πρόσβαση. Αν
όμως η επιχείρησή σου αποτελεί παροχή υπηρεσιών εκτός της έδρας, όπως είναι ένα συνεργείο
καθαρισμού ή μία επιχείρηση catering, η λιγότερο κεντρική τοποθεσία μπορεί να είναι καλύτερη
επιλογή, σχετικά με πάγια κόστη και άδειες. Πολλές επιχειρήσεις μπορούν να δουλεύουν ακόμα κι από
το σπίτι.
Όσο καλύτερα αντιλαμβάνεσαι το είδος της βιομηχανίας που ανήκεις και τις ανάγκες της, τόσο πιο
κοντά πλησιάζεις στον εντοπισμό της σωστής τοποθεσίας.
Τι υπάρχει στην περιοχή σου;
Τα δημογραφικά στοιχεία της περιοχής υποδεικνύουν στοιχεία όπως ο μέσος όρος ηλικίας, το μέσο
εισόδημα και τη διαθεσιμότητα «πηγών» κόσμου, όπως είναι σχολεία, τα καταστήματα και οι
συγκοινωνίες. Η κατανόηση της περιοχής σημαίνει καλύτερη γνώση του πώς μπορούν αυτές οι
διαφορετικές πτυχές μιας κοινότητας να συνεισφέρουν η μία στην άλλη.
Ένα fast food franchise είναι πιο λογικό να βρίσκεται κοντά σ’ ένα πανεπιστήμιο, απ’ ότι σ’ ένα ακριβό
εστιατόριο. Παρομοίως, ένα οικογενειακό εστιατόριο είναι προτιμότερο να βρίσκεται κοντά σ’ ένα
εμπορικό κέντρο, απ’ ότι σε μία βιομηχανική περιοχή.
Είναι σε προσβάσιμο σημείο;
Αν η επιχείρησή σου απαιτεί να είναι προσβάσιμη προς τους πελάτες, τότε η προσβασιμότητά της είναι
στην κορυφή της λίστας των κριτηρίων τοποθεσίας. Αν είναι σε σημείο που μπορεί κάποιος να έρθει με
τα πόδια χρειάζεται να υπολογίσεις αν έχει στην περιοχή άλλους πόλους έλξης κόσμου. Αν από την
άλλη, βρίσκεται σε σημείο που χρειάζεται ο κόσμος να έρθει με αυτοκίνητο χρειάζεται να ελέγξεις αν
υπάρχει πάρκινγκ στην περιοχή. Η προσβασιμότητα αποτελεί βασικό κριτήριο όταν οι πελάτες
προσπαθούν να επιλέξουν πού θα πάνε.
Καμία φορά το θέμα της προσβασιμότητας ορίζεται από μικρές λεπτομέρειες, όπως το σε ποια μεριά
του δρόμου βρίσκεσαι ή αν βρίσκεσαι μπροστά σε στάση μετρό ή αστικού. Χρειάζεται να είσαι
σίγουρος ότι οι πελάτες σου μπορούν να σε βρουν εύκολα.
Ποιος είναι ο ανταγωνισμός σου;

Έχεις παρατηρήσει ότι πολλές φορές όταν είναι μαζεμένα πολλά μαγαζιά fast food σε μία περιοχή
δουλεύουν καλύτερα; Παρ’ ότι με την πρώτη ματιά φαντάζει λάθος επιλογή να βρίσκεσαι πλάι σε
ανταγωνιστές, συχνά αυτό δεν ισχύει.
Όταν επιχειρήσεις της ίδιας κατηγορίας βρίσκονται κοντά-κοντά, δημιουργούν μία περιοχή που γίνεται
πιο χαρακτηριστική και καρφώνεται στο μυαλό του πελάτη ως μία πολύ καλή επιλογή για να
επιστρέψει. Οπότε, παρ’ ότι μπορεί να μη θέλεις να βλέπεις σε καθημερινή βάση τους ανταγωνιστές
σου, μπορεί τελικά να σε βοηθήσει το να βρίσκεσαι κοντά τους.
Τέλος υπάρχουν κάποια άλλα στοιχεία, που είναι σημαντικά σχετικά με την τοποθεσία της επιχείρησής
σου, παρ’ ότι δεν αφορούν καν τους πελάτες σου. Αναφερόμαστε σε στοιχεία που αφορούν τα κόστη
της περιοχής, τη δυνατότητα παροχής αδειών και τη φήμη της περιοχής.