Έρευνες Franchise σε όλον τον κόσμο

ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ 

Η δικαιοπαροχή στην Αυστραλία αντιπροσωπεύει έναν δυναμικό τομέα των μικρών επιχειρήσεων που συμβάλλει: – $128 δισεκατομμύρια στην αυστραλιανή οικονομία

Περιβάλλον

• το 14% του ΑΕΠ
• περιλαμβάνει τους τολμηρούς επιχειρηματίες ως δικαιοπαρόχους σε πάνω
από 1000 συστήματα
• Σε πάνω από 70.000 εργασιακούς χώρους
• απασχολεί 600.000 Αυστραλούς
• το 5% των μικρών επιχειρήσεων λειτουργεί με franchise
• Εντούτοις το 50% του ΑΕΠ μικρών επιχειρήσεων προέρχεται από franchise
• 93% των συστημάτων που βασίζονται στο franchise είναι αυστραλιανά
• το 30% των συστημάτων franchise εξάγουν
• το 60% θέλουν να εξαγάγουν
• 7% είναι εισαγόμενα συστήματα
• Η Ν. Ζηλανδία είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός εξαγωγής λόγω της γεωγραφικής, πολιτικής και πολιτιστικής ευθυγράμμισής του στην Αυστραλία. Ακολου8ούν Σινγκαπούρη (27%), Κίνα (26%) Μαλαισία (22%), Ινδία (16%), Ινδονησία (15%), UK (18%), ΗΠΑ (16%), Ευρώπη (22%). – disputation 4% ποσοστό

Κανονισμοί/ Νομοθεσία

Το franchise ανήκει στο πλαίσιο του νόμου εμπορικών πρακτικών και έχει ρυθμιστεί από το ACCC από το 1998.

Ο ακρογωνιαίος λίθος της αυστραλιανής δικαιοπαροχής είναι ο κώδικας δεοντολογίας του franchise δημιουργημένος για να βοηθήσει την τρέχουσα σχέση μεταξύ του δικαιοδόχου και του δικαιοπαρόχου. Τα ζητήματα που καλύπτονται περιλαμβάνουν:

• Κοινοποίηση των σχετικών πληροφοριών σχετικά με το δικαιοπάροχο
• Όροι που περιλαμβάνονται μέσα στη συμφωνία για franchise
• Διαχείριση καταγγελιών και διαδικασίες επίλυσης διαφορών

Η εμπειρία στην Αυστραλία στον υποχρεωτικό κώδικα δεοντολογίας για το franchise έχει άνεση σε εκείνους τους τομείς που θεωρούν τον κανονισμό κατάλληλο και ισορροπημένο, ώστε να έχει ευεργετική επίδραση στον τομέα του franchising και να ενθαρρύνει την ανάπτυξή του προς όφελος όλων των μετόχων.

Μοντέλα

Τα δύο τρίτα των Αυστραλιανών συστημάτων δικαιοπαροχής έχουν υιοθετήσει τη μέθοδο του master franchising.

Κυβέρνηση

Ενθαρρυντικό κράτος, ομοσπονδιακές κυβερνήσεις και νομικές αρχές συμπεριλαμβανομένων:

• Της Αυστραλιανής επιτροπής καταναλωτή και ανταγωνισμού (ACCC)
• Οργάνου διαμεσολάβησης εργασιακών χώρων
• Austrade

Έντυπα για το franchise:

• The Franchise Review
• Business Franchise
• Franchise Magazine
• My Business

Εκθέσεις franchise:

• Franchising and Small Business Opportunities Expo (sponsors of the FCA)
• SYDNEY Friday 28 – Sunday 30 March 2008
Sydney Convention & Exhibition Centre
• PERTH Saturday 17 – Sunday 18 May 2008
Perth Convention Exhibition Centre
• ADELAIDE Saturday 24 – Sunday 25 May 2008
Royal Adelaide Showground, Wayville
• BRISBANE Friday 12 – Sunday 14 September 2008
Brisbane Convention & Exhibition Centre
• MELBOURNE Friday 10 – Sunday 12 October 2008
Melbourne Exhibition & Convention

Στοιχεία για το σύνδεσμο:

Κατανομή μελών (Δεκ. 07’)
Δικαιοπάροχοι – 464
Προμηθευτές (δικηγόροι, λογιστές, σύμβουλοι κλπ) – 124
Μέλη εκτός Αυστραλίας – 8

Δομή συνδέσμου

Το FCA είναι εθνικά ενσωματωμένη μη κερδοσκοπική ένωση με έδρα τη Μελβούρνη, Βικτώρια.

Παρέχει τις υπηρεσίες του στα μέλη μέσω πέντε κρατικών κεφαλαίων – ένα σε κάθε πολιτεία της Αυστραλίας. Κάθε κρατικό κεφάλαιο εκλέγει έναν Πρόεδρο, ο οποίος διορίζεται αυτόματα στο εθνικό συμβούλιο. Περαιτέρω επτά εθνικοί διευθυντές διορίζονται στον πίνακα από την άμεση εκλογή από την ιδιότητα μέλους, της οποίας τρεις πρέπει να είναι μέλη δικαιοπαρόχων, και δύο διευθυντές από οποιαδήποτε κατηγορία ιδιότητας μέλους, συνολικά 12 διευθυντές.

Οι στυλοβάτες ` μας “είναι αντιπροσώπευση, η ιδιότητα μέλους, η εκπαίδευση, τα γεγονότα και οι υπηρεσίες.
Έχουμε διάφορες ειδικές ομάδες ενδιαφέροντος, φόρουμ:
• Γυναίκες στη επιτροπή του franchising
• To φόρουμ των δικαιοδόχων
• Το φόρουμ των προμηθευτών
• Επιτροπή νομικού πλαισίου και ηθικής
• Επιτροπή βραβείων
• Επιτροπής χρηματοδότησης
• Στενοί δεσμοί με όλα τα μέλη των WFC και APFC
• Εθνική Σύνοδος για το Franchise (NFC)

• Έχουμε μια ετήσια Σύνοδο κάθε Οκτώβριο που προσελκύει παραπάνω από 700 εκπροσώπους.
• Το θέμα του NFC 2007 ήταν: ‘Τα θεμέλια του franchise: Χτίζοντας από κοινού το μέλλον.
• Αυτό το γεγονός περιλαμβάνει χαρακτηριστικά συνόδου, ταυτόχρονων διασκέψεων με τα θέματα εκπαίδευσης βασισμένα στη βελτίωση του επιπέδου επαγγελματικής και ηθικής συμπεριφοράς του τομέα
• Το NFC στηρίζει επίσης μια ογκώδη εμπορική έκθεση και διάφορες ευκαιρίες δικτύωσης. NFC 2008 θα διοργανωθεί στο Σύδνευ! στις 16 – 18 Οκτωβρίου 2008.

Προβλέψεις

Προβλέπουμε ότι σε δύο χρόνια:

• Ο τομέα θα είναι ισοδύναμος με 16% του ΑΕΠ
• Αναθεώρηση και βελτίωση του κώδικα
• Μεγαλύτερη συμμετοχή και περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες για τους δικαιοδόχους
• Περισσότερα από τα μισά όλων των συστημάτων franchise της Αυστραλίας να έχουν γίνει μέλη

Επιδιώξεις από το WFC:

• Εκμάθηση
• Υποστήριξη
• Αλληλεγγύη

Επικοινωνία:

Emma-Kate Coggan
Membership and International Liaison Officer
Franchise Council of Australia
Suite 6, 307-313 Wattletree Road
Malvern East VIC 3145
P: +61 3 9509 5100
F: +61 3 9509 5149
E: emma-kate.coggan@franchise.org.au

ΤΣΕΧΙΑ

vo Lamich, Chairman
Czech Franchise Association

World Franchise Council
February 2008, Athens

Η τρέχουσα κατάσταση και οι μελλοντικές προοπτικές για τη δικαιοπαροχή στην Τσεχία

• Η βαθμιαία ανάπτυξη της δικαιοπαροχής στην Τσεχία από το 1991, με Yves Rocher και Mc Donald’s μεταξύ των πρώτων
• Περίπου 130 συστήματα franchise λειτουργούν τώρα στην αγορά
• H δικαιοπαροχή ως μορφή επιχείρησης γίνεται ιδιαίτερα καθιερωμένη
στο εμπόριο, τις υπηρεσίες (μεγάλη ομάδα γραφείων ακίνητων περιουσιών)
και τη γαστρονομία
• Tο ποσοστό των ξένων και εγχώριων concept franchise είναι 50:50,
υπάρχει αυξανόμενος αριθμός εγχώριων δικαιοπαρόχων
• Aυξανόμενο ενδιαφέρον ξένων δικαιοπαρόχων για την Τσεχία (γερμανοί,
ισπανοί, πορτογαλοί και γάλλοι επιχειρηματίες ενδιαφέρονται πολύ για
τη χώρα μας αυτή τη στιγμή).

Νομικό πλαίσιο

• Δεν υπάρχει συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο για το franchising στην Τσεχία
• Η Τσεχία είναι μέλος της ΕΕ, ισχύεο κανονισμός της ΕΕ

Eντατική σύνδεση του εμπορίου με τις χώρες της ΕΕ
• μια “ανοικτή” οικονομία σε σχέση με τα υπάρχοντα και νέα μέλη της ΕΕ
• η πλειοψηφία των ξένων επενδύσεων προέρχεται από τις χώρες της ΕΕ

Το οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον υποστηρίζει το ενδιαφέρον από ξένα συστήματα franchise για να μπουν στην τσεχική αγορά.

Οι προοπτικές για τη δικαιοπαροχή στην Τσεχία

Ο Αριθμός των συστημάτων δικαιοπαροχής αυξάνεται, ιδιαίτερα από τις χώρες της ΕΕ. Η ζήτηση για αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης αυξάνεται, ιδιαίτερα από τους μικρούς και μέσους επιχειρηματίες. Για ορισμένους εναλλακτική λύση για την περαιτέρω ανάπτυξη είναι οι δυνατότα για εκπαίδευση των δικαιοδόχων και η συνειδητοποίηση αυτής της σύγχρονης, και δυναμικής μεθόδου επιχειρησιακής επέκτασης.

Η τσεχική ένωση franchise οργανώνει εμπορικές διασκέψεις και τα σεμινάρια, και έχει εκδώσει μια επετηρίδα δικαιοπαροχής με το στόχο την ανάπτυξη της δικαιοπαροχής και της μικρής επιχείρησης στην Τσεχία.

Franchising – επιλεγμένα θέματα στην πράξη – Μάρτιος 2007
το 5o Franchise forum 2007 – Ιούνιος 2007
Συνάντηση με τους γάλλους δικαιοπαρόχους – Ιούνιος 2007
σημείο συνάντησης του Franchise – Οκτώβριος 2007
Το Franchising στη γαστρονομία – Νοέμβριος 2007
Συνάντηση με τους πορτογάλους δικαιοπαρόχους – Νοέμβριος 2007

Σύνδεσμος Franchise Τσεχίας – σκοπός και στόχοι

• για να ενημερώσει το ευρύ κοινό και τους επαγγελματίες του εμπορίου για
ουσιαστικά θέματα και τη σημασία του franchise
• για να συνδέσει τις επιχειρήσεις που λειτουργούν με δικαιοπαροχή
• εκπαίδευση και άλλες δραστηριότητες υποστήριξης, προώθησης και διάδοσης
της δικαιοπαροχής
• Στήριξη των εξαγωγών και εισαγωγών των συστημάτων franchise
• Συνεργασία με τους ξένους συνδέσμους franchise, ιδιότητα μέλους
της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας franchise
• Σύνδεσμος Franchise Τσεχίας εξέδωσε την πρώτη επετηρίδα ‘Το Franchise
στην Τσεχία’.

Ο Σύνδεσμος Franchise Τσεχίας είναι μέλος
• Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Franchise
• Παγκόσμιο Συμβούλιο Franchise
• Τσεχική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Τουρισμού

Άλλες συνεργασίες
Komerční banka – Χρηματοδότηση για Franchise

Επικοινωνία

THE CZECH FRANCHISE ASSOCIATION
Opletalova 6, 110 00 Prague 1
Tel: +420 242 444 509
Fax: +420 242 444 935
E-mail: caf@czech-franchise.cz
www.czech-franchise.cz

ΚΡΟΑΤΙΑ

Η Κροατία είναι χώρα της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με πληθυσμό 4,5 εκατομμύριa κατοίκους. Η Κροατία, πραγματικά, είναι και μια χώρα της Κεντρικής Ευρώπης αλλά και μεσογειακή που σημειώνει σημαντική πρόοδο προς το στόχο της ένταξης στην ΕΕ. Γνωστή σε πολλούς ως προορισμός τουρισμού, η Κροατία είναι γνωστή για το κτήριο σκαφών και βαρκών και επιτυγχάνει στην κατασκευή νέων θέσεων. Με τη συνεχιζόμενη κατασκευή εθνικών οδών και τις αυξανόμενες συνδέσεις από αέρα, το κροατικό δίκτυο διανομής βελτιώνεται σταθερά. Οι κανονισμοί της ΕΕ θα είναι σύντομα σε εφαρμογή, και υπάρχει μια κοινή προσπάθεια να προετοιμαστεί η χώρα, ειδικά στους τομείς των γεωργικών και ετοίμων τροφών, με αυτή την προοπτική.

Ακόμα κι αν η δικαιοπαροχή είναι παρούσα στην Κροατία από το τέλος της δεκαετίας του ’60 η πραγματική ανάπτυξη αυτού του είδους επιχειρησιακής ανάπτυξης βρίσκεται ακόμα πίσω. Η αγορά του franchise στην Κροατίας αυξάνεται χάρι στις προσπάθειες της κροατικού συνδέσμου franchise και μεσω των μοναδικών δύο κέντρων franchise στη χώρα: Franchise centre Pro maturo in Zagreb (www.promaturo.hr) and one in Osijek. (www.fransiza.hr)
Πριν από το 2002, όταν και καθιερώθηκε ο κροατικός franchise, η δικαιοπαροχή ήταν σχεδόν άγνωστη και ο πρωτοπόρος στην αγορά ήταν Mc Donald’s, που εμφανίστηκε στην αγορά στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Στα επόμενα έτη διάφορες άλλες επιχειρήσεις μπήκαν στην αγορά όπως η αμερικανική Subway και η ουγγρική Fornetti, η οποία είναι τώρα η μεγαλύτερη αλυσίδα franchise με 400 δικαιοδόχους σε όλη την Κροατία. Σύμφωνα με την αξιολόγηση του κροατικής συνδέσμου υπάρχουν αυτήν την περίοδο περίπου 150 concepts που λειτουργούν στην Κροατία από τα οποία περίπου 30 εγχώρια λειτουργούν σε 1000 κοντινές τοποθεσίες και απασχολούν περισσότερα από 16.000 άτομα.

Όπως προαναφέρθηκε, υπάρχουν περίπου 150 συστήματα franchise που λειτουργούν στην Κροατία. Τα περισσότερα ξένα συστήματα που λειτουργούν στην κροατική αγορά προήλθαν από την Ιταλία, τη Γαλλία, το Ην. Βασίλειο, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Οι ιταλοί και βρετανοί αναπτύσσονται συνήθως στους τομείς της ένδυσης-υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού ενώ οι γάλλοι κυρίως στον τομέα της υγείας και ομορφιάς. Τα αμερικανικά συστήματα αυξάνονται συνήθως στα εστιατόρια, στην ένδυση-υπόδηση, ενώ στη βιομηχανία ξενοδοχείων προς το παρών αναπτύσσονται αμερικανικές, γερμανικές και ισπανικές επιχειρήσεις.

Πλεονεκτήματα για το franchise στην Κροατική αγορά:

• Σταθερή νομισματική μονάδα
• Χαμηλό ποσοστό πληθωρισμού
• Σεβασμός της δυνατότητας δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της αγοράς
λόγω του μη κορεσμού της αγοράς franchise
• Ελάχιστα εμπόδια εισόδου στην αγορά
• Καμία νομοθεσία για το franchise
• Ευρωπαϊκός κώδικας της ηθικής για τη δικαιοπαροχή που υιοθετείται από τον
εθνικό σύνδεσμο franchise.
• Αύξηση της εκπαίδευσης για το franchise μέσω των κολεγίων και μαθημάτων
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σεμιναρίων, περιοδικών Τύπου και ΜΜΕ.
• 4 Διεθνείς Σύνοδοι και εκθέσεις που οργανώθηκαν ήδη από τον σύνδεσμο
franchise και το κέντρο PRO MATURO. Ένα διεθνές φόρουμ για το franchise
το 2007, με την οικονομική ενίσχυση της usaid, και του υπουργείου
οικονομίας της Κροατίας.
• Σεμινάρια που οργανώθηκαν από το κέντρο του franchising στο Osijek και
3 websites για το franchise: www.promaturo.hr, www.fransiza.hr,
www.fip.com.hr
• Η είσοδος στην κροατική αγορά σημαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις την
είσοδο στην ευρύτερη περιφέρεια.
• Στην Κροατία μιλούν την ίδια γλώσσα με τη Βοσνία, τη Σερβία, το
Μαυροβούνιο, τη Σλοβενία και την ΠΓΔΜ – μικρότερες δαπάνες για τη
μετάφραση υλικού για το franchise.
• Ο κροατικός σύνδεσμος franchise είναι ηγέτης στηn ανάπτυξη του franchise
στην περιοχή και εμπλέκεται ενεργά στην ανάπτυξη των συνδέσμων και των
συμβουλευτικών κέντρων στη Σερβία και τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη.
• Σημαντικός τουριστικός προορισμός

Μειονεκτήματα για το franchise στην Κροατική αγορά:

• Η έλλειψη πείρας για το franchise είναι πιθανό πρόβλημα για τις εταιρείες και
πιθανούς επενδυτές
• Έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους συμβούλους γενικά και υπεροψία της
ανώτερης διαχείρισης και των ιδιοκτητών των ΜΜΕ
• Η δημιουργία και η ανάπτυξη μιας εταιρείας εξαρτώνται από την
αυτοχρηματοδότηση του επιχειρηματία
• Έλλειψη κατανόησης, από πλευράς τραπεζών, για το franchise και την
ενίσχυση του.
• Έλλειψη στρατηγικής σκέψης από τις περισσότερες εταιρείες.
• Υπάρχει δισταγμός από τις επιχειρήσεις για την ανάπτυξη μέσω franchising,
λόγω της έλλειψης γνώσης επί του συγκεκριμένου μοντέλου.
• Φόβος για κυριαρχία των ξένων επιχειρήσεων
• Αργό δικαστικό σύστημα

Η έλλειψη συνειδητοποίησης του franchise ως επιχειρησιακό πρότυπο στο κροατικό επιχειρησιακό περιβάλλον είναι πραγματικά κύριο πρόβλημα ενώ η ανεπαρκής νομική προστασία των δικαιωμάτων του δικαιοπαρόχου ξεχωρίζει ως πρόβλημα πολύ συχνά. Δεδομένου ότι η οικονομία στην Κροατία έχει όλο και περισσότερη δυναμική η ανάπτυξη μέσω franchise θα βρεθεί σε σταθερό άνοδο. Εντούτοις η κροατική αγορά ξυπνά και το συμφέρον των εθνικών επιχειρήσεων για τη χρησιμοποίηση του franchise αυξάνεται και ο γενικός αριθμός δικαιοδόχων αυξάνεται καθημερινά. Ο σύνδεσμος franchise είναι η αιτία πουα τα τρία τελευταία έτη, οι άνθρωποι παίρνουν όλο και περισσότερη εκπαίδευση για τις επιχειρησιακές δυνατότητες εργαζόμενοι μέσω franchise.

Θεσμική υποστήριξη για το franchise στην Κροατία:

Η κροατικός σύνδεσμος franchise (CFA) καθιερώθηκε το 2002 με κύριους στόχους να προωθήσει και να διαφημίσει τις επιχειρήσεις franchise στην Κροατία και την ευρύτερη περιοχή, για να ομαδοποιήσει τους και για να καθιερώσει πολιτικές και πρότυπα για τη δικαιοπαροχή στην Κροατία.
Τα ακόλουθες όργανα μπορούν να παρέχουν την πολύτιμη βοήθεια και τη συμβουλή από ειδήμονες στους δικαιοπαρόχους που επιδιώκουν πιθανούς δικαιοδόχους στην Κροατία:

Κροατικός Σύνδεσμος Franchise: Καθιερώθηκε το 2002 και προωθεί το franchise στην Κροατία με τα ορατά και απτά αποτελέσματα. Πρόσφατα υποστηριγμένος από την usaid, για την ενδυνάμωση της οργάνωσης, προκειμένου να συνεργαστούν καλύτερα τα μέλη και όλη η κοινωνία του franchise. Ο Σύνδεσμος έχει προς το παρόν 15 μέλη και μόνο 5 τους είναι ενεργά που συμμετέχουν στις εργασίες του συνδέσμου. Πρόσφατα οργάνωσε το 4ο διεθνές φόρουμ franchise (τον Νοέμβριο του 2007) όπου κινητοποίησε τις περιφερειακές δυνάμεις και τα όργανα. Ο Σύνδεσμος εμπλέκεται ενεργά στην καθιέρωση του σερβικού κέντρου franchise καθώς και στην Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Το νέο πρόγραμμα είναι δικτύωση με το ίδρυμα για την οικονομική προώθηση (WIFI) στο πρόγραμμα της διεθνούς μεταφοράς τεχνογνωσίας που προετοιμάζει το πρόγραμμα ενίσχυσης της ΕΕ Leonardo. Μέσω αυτού του προγράμματος μαζί με το σλοβένικο σύνδεσμο, το CFA προγραμματίζει να οργανώσει τα εργαστήρια και τις διασκέψεις σχετικά με το franchise. Πρόσφατα, το CFA πήρε τα δικαιώματα για το βιβλίο “οδηγός εκτύπωσης για τις διεθνείς κύριες ρυθμίσεις franchise ” στα κροατικά και σερβικά, χάρη στη συνεργασία με το οικονομικό πανεπιστήμιο από το Niš (Σερβία). www.fip.com.hr

PRO MATURO – διοργανωτής της έκθεσης και του εργαστηρίου βιομηχανίας franchise που διοργανώνονται ετησίως στο Ζάγκρεμπ. Το γεγονός είναι ακόμα στο πρωταρχικό στάδιο (τρία έτη παράδοσης), προσελκύοντας περίπου 20 εκθέτες και για χίλιους επισκέπτες κατά μέσον όρο. Εντούτοις, η συμμετοχήν σε αυτήν την εκδήλωση, και ως εκθέτης και ως ομιλητής στο εργαστήριο, θα μπορούσε να είναι μια άριστη εισαγωγή στην αγορά. Αυτό είναι επίσης μια επιχειρησιακή συμβουλευτική επιχείρηση που ειδικεύεται για τη βιομηχανία franchise. Ο ιδιοκτήτης του είναι ο ιδρυτής και ο Πρόεδρος του κροατικού συνδέσμου franchise. www.promaturo.hr

The Franchise Center Osijek Είναι ένα κέντρο ανάπτυξης μικρών επιχειρήσεων που βρίσκεται στο ανατολικό ηπειρωτικό μέρος της Κροατίας και που ειδικεύεται στην προώθηση της βιομηχανίας franchise σε εκείνη την περιοχή. Το κέντρο είναι δικαιοδόχος του κέντρου franchise του πανεπιστημίου του Ελ Πάσο, Τέξας και, δύο φορές το χρόνο, οργανώνει σεμινάρια ” franchise Α-Ζ” για τους πιθανούς κροατικούς δικαιοπαρόχους και τους δικαιοδόχους. Η ομιλία σε αυτά τα σεμινάρια θα μπορούσε να είναι ένα μεγάλο προωθητικό εργαλείο www.fransiza.hr

Ο κλάδος του franchise ενισχύεται από το κροατικό υπουργείο οικονομίας ( σε ορισμένες περιπτώσεις), και γενικά η κυβέρνηση δημιουργεί μια ευνοϊκή ατμόσφαιρα για την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος:

• Χορηγούνται δάνεια υπό ευνοϊκούς όρους στις μικρές επιχειρήσεις
• Κρατικές επιχορηγήσεις για δάνεια
• Υποστήριξη των επιχειρηματιών για την αύξηση απασχόλησης
• Βοήθεια στις νέες επιχειρήσεις
• Καθιέρωση και οργάνωση των κέντρων για το επιχειρηματικό πνεύμα, και
ζώνες μικρών επιχειρήσεων
• Προβολή των επιχειρήσεων γενικά
• Υποστήριξη σε ειδικές κατηγορίες επιχειρηματιών (γυναίκες, νεολαία,
παραδοσιακές βιοτεχνίες, κ.λπ….)
• Υποστήριξη στη συμμετοχή των ΜΜΕ στις διεθνείς εκθέσεις
συμπεριλαμβανομένου του franchise.
• Ενθάρρυνση της δημιουργίας και της αύξησης μικρών επιχειρήσεων
συμπεριλαμβανομένης της δικαιοπαροχής
• Ενθάρρυνση των επενδύσεων μικρών επιχειρήσεων παρέχοντας δάνεια για τις
μικρές επιχειρήσεις.
• Έκδοση εγγυήσεων για τα δάνεια μικρών επιχειρήσεων.
• Παροχή οικονομικής ενίσχυσης για τη μείωση δαπανών δανείου.
• Επιχορήγηση της απασχόλησης που παράγει τέτοιες δραστηριότητες
• Επιχορήγηση ανάπτυξης νέας τεχνολογίας

Το κύριο όργανο που είναι ο υποστηρικτής των γεγονότων για το franchise στην Κροατία είναι η HAMAG. Η κροατική αντιπροσωπεία για το επιχειρηματικό πνεύμα, της οποίας κύριος στόχος είναι να υποστηριχθούν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τα άτομα, οι τέχνες, οι συνεταιρισμοί, οι αγρότες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, και οι διάφορες οργανώσεις με μόνιμη κατοικία στην Κροατία. Οι στόχοι της αντιπροσωπείας περιλαμβάνουν την παροχή μιας συνεχούς υποστήριξης για την ανάπτυξη μικρών επιχειρήσεων και του μεριδίου της στην κροατική οικονομία με τη δημιουργία ενός επιχειρησιακού περιβάλλοντος, την ανάπτυξη μιας αποδοτικής υποδομής υποστήριξης σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, τη βελτίωση της ποιότητας, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας, την εξασφάλιση της πρόσβασης στην αγορά, τη δημιουργία των νέων θέσεων και την παραγωγή των συνδέσεων μεταξύ των επιχειρηματιών και των οργάνων.

Η δικαιοπαροχή είναι οπωσδήποτε ο τρόπος επιχειρηματικής ανάπτυξης που θα κατακτήσει όλη η κροατική αγορά στο εγγύς μέλλον. Κάποιες κροατικές τράπεζες ενδιαφέρονται για τη δημιουργία του ειδικού προϊόντος για τη χρηματοδότηση της δικαιοπαροχής και ένας από τους όρους για τη χρηματοδότηση να είσαι μέλος του συνδέσμου, εξαιτίας της αξιοπιστίας και των προτύπων που η ένωση εφαρμόζει.

ΒΡΑΖΙΛΙΑ

Κάνοντας franchising στη Βραζιλία

Το βραζιλιάνικο franchise έχει αυξηθεί μέσο όρο κατά 15% το χρόνο, ένα σημαντικά ανώτερο ποσοστό του εθνικού ΑΕΠ. Είναι περίπου η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά franchise παγκοσμίως, σύμφωνα με το παγκόσμιο συμβούλιο franchise. Η Βραζιλία έχει 1.196 μάρκες και περισσότερες από 65 χιλιάδες καταστήματα, τα οποία δημιουργούν θέσεις απασχόλησης για περισσότερες από 22 χιλιάδες ανά έτος, που σήμερα αριθμούν σε 586 χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Τα χαρακτηριστικά του franchise στη Βραζιλία

Η επιτυχία του τομέα του franchise στη Βραζιλία οφείλεται σε τρεις σημαντικούς παράγοντες

• Το σύστημα έχει γίνει όλο και περισσότερο επαγγελματικό κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών, με την προσθήκη των πιο πεπειραμένων επαγγελματιών που φέρνουν την εταιρική τεχνογνωσία.
• Μια επιλογή αύξησης για τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι κόστος κεφαλαίου στη Βραζιλία είναι μεταξύ των υψηλότερων στον κόσμο.
• Το franchise είναι παρόν σε όλα τα τμήματα οικονομίας (βιομηχανία, εμπόριο και υπηρεσίες), και σε ουσιαστικά όλες τις κάθετες αγορές.

Προηγούμενες τάσεις

Το βραζιλιάνικο franchise ξεκίνησε το 1960, με το γλωσσικό σχολείο, Yαzigi και, στην επόμενη δεκαετία, με το άνοιγμα του πρώτου εστιατορίου Mc Donald’s στη Βραζιλία. Έως το 1981, το franchise εστιάστηκε στη διανομή αυτοκινήτων, τα καύσιμα και την εμφιάλωση ποτών, οι οποίες είναι παραδοσιακοί τομείς για το franchise προϊόντων και εμπορικών σημάτων. Το 1992, η βιομηχανία franchise ‘άνοιξε’ στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και το 1994, ένας συγκεκριμένος νόμος θεσπίστηκε, ελέγχοντας τη σχέση μεταξύ των δικαιοπαρόχων και των δικαιοδόχων. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, ο τομέας του franchise γνώρισε εντυπωσιακά ποσοστά αύξησης.

Σήμερα, το βραζιλιάνικο σύστημα franchise είναι μια αδιαμφισβήτητη, αυξανόμενη πραγματικότητα. Είναι μια συγκεκριμένη, επιτυχής μέθοδος επιχειρησιακής διαχείρισης, και για την επέκταση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με την προοπτική αύξησης στις επενδύσεις, εξαγωγές, τις εργασίες και το εισόδημα, λόγω στις ευκαιρίες που το σύστημα παρέχει. Από όλες τις επιχειρήσεις που αναπτύσσουν δραστηριότητες στο σύστημα franchise στη Βραζιλία, 89 τοις εκατό είναι βραζιλιάνικε επιχειρήσεις. Τα οφέλη για ενίσχυση της οικονομία οφείλονται στην καλύτερη επιχειρηματική δομή όταν συνδέεται με ένα υπάρχον επιτυχημένο δίκτυο.

Σε αντίθεση με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια των προηγούμενων δεκαετιών, τα προνόμια που δόθηκαν οδήγησαν την αγορά σε μια σταθερή αύξηση, που ακόμη και κατά τη διάρκεια των οικονομικών χρόνων κρίσης, παρουσίασε ποσοστά αύξησης επάνω από το ΑΕΠ. Σύμφωνα με τις έρευνες από ABF, που εξετάζει μόνο υπάρχουσες επιχειρήσεις, η βραζιλιάνικη αγορά franchise αυξήθηκε 11% το 2006. Αυτή η απόδοση επιτεύχθηκε μέσω 1.013 εμπορικών δικτύων franchise που σχηματοποιήθηκαν και λειτουργούν στη χώρα. Είναι επίσης ένα από τα τμήματα που επενδύουν περισσότερο στην κατάρτιση, εκτός από την παροχή των ευκαιριών πρώτης-εργασίας.

Μελλοντικές προοπτικές

Βλέπουμε το μέλλον του franchise ως μεγάλη επιτυχία. Σήμερα, το franchise στη Βραζιλία έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο 15% ανά έτος. Η τάση είναι ότι αυτή η ανάπτυξη θα συνεχιστεί για τα επόμενα δύο έτη.

Νομικό πλαίσιο

Στη Βραζιλία, υπάρχει μια συγκεκριμένη νομοθεσία δικαιοπαροχής που διευθύνει αυτό το σύστημα στη χώρα. Ο νόμος δικαιοπαροχής θεσπίστηκε τις 15 Δεκεμβρίου, 1994. Ο βραζιλιάνικος σύνδεσμος franchise ενσωματώνει το “Fórum Setorial de Franquias” (τμηματικό φόρουμ για το franchise), που προωθείται από τη βραζιλιάνικη κυβέρνηση, η οποία εργάζεται σήμερα για τη βελτίωση αυτού του νόμου.

Έντυπα για το franchise

Ο βραζιλιάνικος σύνδεσμος franchise δημοσιεύει ετησίως έναν οδηγό αποκαλούμενος ως επίσημος οδηγός franchise, (50.000 αντίγραφα ανά έτος) και είναι μια δημοσίευση αναφοράς για τους επιχειρηματίες, τους δικαιοπαρόχους, τους δικαιοδόχους και άλλους συνεισφέροντες στο σύστημα. Εκτός από αυτό, δημοσιεύει διμηνιαία το περιοδικό “Franquia ABF 20.000 αντίγραφα και είναι μια αναφορά για τη διαφήμιση της δικαιοπαροχής, καλύπτοντας σχετικά θέματα στη διαχείριση, την καινοτομία και την αξία του franchise. Επίσης, κυκλοφορεί ο διεθνής οδηγός για το franchise στη Βραζιλία, ο οποίος δημοσιεύεται στα αγγλικά και πορτογαλικά και διανέμεται δωρεάν στις πρεσβείες, τα προξενεία, τα εμπορικά επιμελητήρια, τους κλάδους κυβερνητικών τραπεζών, και τις διεθνείς εκθέσεις.

Μια άλλη αναφορά Τύπου είναι το “portal του ABF”, το βραζιλιάνικο website toy συνδέσμου franchise, το οποίο επισκέπτονται 100.000 χρήστες το μήνα, στα πορτογαλικά και ισπανικά (σύντομα και στα αγγλικά).

Εκθέσεις για το franchise

Ο σύνδεσμος franchise Βραζιλίας διοργανώνει το ABF Franchising Expο, που αποτελεί τη μεγαλύτερη έκθεση στη Λατινική Αμερική, η οποία θα διοργανωθεί στις 25-28 Ιουνίου 2008 στο São Paulo, και αποτελεί το αληθινό πορτρέτο της βραζιλιάνικης βιομηχανίας franchise. Μια αποκλειστική έκθεση για τις επιχειρήσεις των μελών του ABF, με βασικό χαρακτηριστικό της EXPO 2008, τη δημιουργία των επιχειρησιακών ευκαιριών στις διάφορες βιομηχανίες. Η τελευταία έκθεση φιλοξένησε περισσότερους από 30.000 επισκέπτες και είχε περισσότερους από 200 εκθέτες, καθώς επιχειρηματικό όγκο 11 εκατομμυρίων δολαρίων. Επίσης δημιουργήθηκε ένα διεθνές pavilion για τις συμμετοχές των Ηνωμένων Πολιτειών, της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, των αραβικών εμιράτων, του Περού, της Ουρουγουάης, του Ισημερινού, του Μεξικό, της Αργεντινής και της Χιλής.

Η στάση των τραπεζών απέναντι στο franchise

Ο σύνδεσμος franchise Βραζιλίας έχει πολλούς συνεργάτες για την ανάπτυξη των οικονομικών νέων προϊόντων για τον τομέα, όπως τη “Banco do Brasil”, τη “BNDES”,
τη “Caixa”, και τη “Banco do Nordeste”.

Σχετικά με το ABF (Associação Brasileira de Franchising)

Είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση, που ιδρύθηκε το 1987 για να αποκαλύψει, να υπερασπίσει και να προωθήσει την τεχνική και θεσμική ανάπτυξη του επιχειρησιακού προτύπου γνωστού ως franchise. Το ABF συγκεντρώνει όλα τα μέρη που περιλαμβάνονται στη δραστηριότητα δικαιοπαροχής – δικαιοπάροχοι, δικαιοδόχοι, σύμβουλοι και φορείς παροχής υπηρεσιών – για να εξασφαλίσουν και να διαδώσουν τις ορθές πρακτικές του franchise στη Βραζιλία.

To ABF παρέχει οδηγίες σχετικά με το πώς να ερευνήσει κανείς κατάλληλα ένα franchise, και στοιχεία που αφορούν το franchise των επιχειρήσεων στη Βραζιλία και στο εξωτερικό. Για τις επιχειρήσεις ενδιαφερόμενες στην επέκταση της επιχείρησής τους μέσω του συστήματος franchise, το ABF δείχνει τις ενέργειες που απαιτούνται για να ξεκινήσουν την επιχείρηση, καθώς επίσης και καταλόγους με συμβούλους που βοηθούν στη διαδικασία.

Αριθμός μελών: περίπου 630 (δικαιοπάροχοι 80%, δικαιοδόχοι 4% και σύμβουλοι 16%, εταιρίες νομικών συμωούλων και άλλοι συνεισφέροντες στο σύστημα)

Εκτός από την παροχή όλων των υπηρεσιών υποστήριξης, των πληροφοριών και της διαβούλευσης, το ABF προσφέρει και εκτενές πρόγραμμα σεμιναρίων που προορίζονται κυρίως στους ανθρώπους που θέλουν να εισαγάγουν στο σύστημα franchise ως δικαιοδόχοι, δικαιοπάροχοι ή φορείς παροχής υπηρεσιών. Μια άλλη σημαντική δραστηριότητα είναι η σχέση με τα δημόσια και ιδιωτικά όργανα, με σκοπό να χτιστούν οι συνεργασίες και να δημιουργηθούν οι νέες δυνατότητες της ασφαλούς και γρήγορης ανάπτυξης του συστήματος franchise στη Βραζιλία, με τη βοήθεια χρηματοδότησης και κινήτρων. Σχετικά με τις επιχειρήσεις που αναπτύσσουν δραστηριότητες στη χώρα, το 89% είναι εγχώριες. 56 βραζιλιάνικες επωνυμίες έχουν ήδη αρχίσει να αναπτύσσονται στο εξωτερικό.

Η τάση είναι ότι αυτή η ανάπτυξη 8α διαρκέσει για τα επόμενα έτη. Οι ξένες επωνυμίες στη Βραζιλία αντιστοιχούν σε 11% των επιχειρήσεων στη χώρα. Οι επιχειρήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αργεντινή, τον Καναδά, την Κόστα Ρίκα, την Ουρουγουάη, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Ελβετία και την Ιαπωνία αποτελούν μέρος αυτής της μερίδας.

Το βραζιλιάνο σύστημα δικαιοπαροχής είναι, σήμερα, μια αναμφισβήτητη πραγματικότητα. Είναι για μια συγκεκριμένη μορφή και μια διαχείριση επιχειρηματιών, εξ ολοκλήρου για την επέκταση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με προοπτική να αναπτυχθούν οι επενδύσεις, οι εξαγωγές, οι θέσεις απασχόλησης και το εισόδημα.

Μπροστά στα οφέλη που δημιο΄θργησε η παράλληλη κοινωνικοοικονομική κατάσταση των χωρών στις τελευταίες δεκαετίες, η αγορά παρατήρησε μια σταθερή αύξηση του συστήματος, το οποίο ακόμη και στις περιόδους οικονομικών κρίσεων, παρουσιάζεται αυξημένη του εθνικού ΑΕΠ.

Συνεπεία αυτού του οικονομικού μεγέθους, η βραζιλιάνικη ανάπτυξη, η βιομηχανία και το Υπουργείο εξωτερικού εμπορίου έχουν αποφασίσει να υποστηρίξουν τον τομέα του franchise. Μεταξύ των πρωτοβουλιών για τη περαιτέρω βελτίωση του τομέα, είναι η διεθνής επέκταση των επωνυμιών με τη βοήθεια της APEX – (αντιπροσωπεία εμπορίου και προώθησης των επενδύσεων Βραζιλίας), η οποία στηρίζει το ABF με ένα πρόγραμμα διεθνοποίησης των βραζιλιάνικων επωνυμιών, που βοηθούν τις επιχειρήσεις για να συμμετάσχουν στις σημαντικότερες εκθέσεις franchise.