Ο franchisor είναι ο ιδιοκτήτης του εμπορικού σήματος, περιλαμβανομένου του ονόματος, του λογότυπου, του συστήματος λειτουργίας και του ονόματος των προϊόντων και των υπηρεσιών. Επίσης, ο franchisor έχει ήδη λανσάρει την ιδέα του στην αγορά κι αυτή έχει αποδείξει την αξία της. Με το franchise επεκτείνει τις δραστηριότητές του, πουλώντας το δικαίωμα διαχείρισης του εμπορικού σήματος της επιχείρησής του στον franchisee.

Ποιες όμως, είναι οι ευθύνες του Franchisor και ποια πράγματα ελέγχει;

Το franchise συμβόλαιο που υπογράφεται από τις δύο μεριές απαιτεί από το franchisee να ακολουθεί το σύστημα δικαιοχρησίας που ορίζει ο franchisor. Αυτό το σύστημα αναφέρεται σε πολλούς τομείς των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και τίποτα απ’ όσα ορίζει δεν ακυρώνεται ή αλλάζει:

1) Branding

Πρόκειται για ένα αρκετά ευρύ θέμα, αλλά καλύπτει όλα όσα βλέπει ο καταναλωτής, από το λογότυπο ως τα εταιρικά χρώματα των προϊόντων και των υπηρεσιών. Η συνέπεια και η σταθερότητα στο branding χτίζουν την αξιοπιστία και την αναγνώριση και ο franchisor είναι υπεύθυνος να διαφυλάσσει και τα δύο.

2) Διαφήμιση

Η συνέπεια είναι σημαντική και στο κομμάτι της διαφήμισης. Τόσο η τοπική, όσο κι η διεθνής διαφήμιση περιλαμβάνονται στα τέλη δικαιόχρησης. Ο franchisor αναλαμβάνει να διαφημίσει το franchise κι αυτό δίνει το ελεύθερο στο franchisee να εστιάσει στην αύξηση των εσόδων. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι franchisees μπορεί να επενδύσουν σε κάποιες τοπικές διαφημίσεις, κατόπιν συνεννόησης με το franchisor, αλλά ο franchisor συνεχίζει να ελέγχει τον τρόπο που επικοινωνείται το brand και τα μηνύματα που μεταφέρονται στον καταναλωτή.

3) Σύστημα Λειτουργίας

Η επιτυχία του franchisor ορίζεται σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα λειτουργίας που όρισε για την επιτυχία του franchisee. Ο franchisee από την άλλη είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί την εκπαίδευση του προσωπικού, την καθαριότητα, τις στολές και τις οικονομικές αναφορές που ορίζει το αποδεδειγμένα λειτουργικό σύστημα του franchisor. Παρ’ ότι ο franchisee έχει τη δική του επιχείρηση, οφείλει ν’ ακολουθεί το επιχειρηματικό μοντέλο του franchisor.

4)  Η επιλογή των franchisees

Μπορείς να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση ανά πάσα στιγμή, όμως ένα franchise απαιτεί έγκριση από το franchisor. Αυτό συμβαίνει γιατί, παρ’ ότι εσύ μπορείς να παίρνεις όσα ρίσκα θέλεις πάνω στη δική σου επιχείρηση, ο franchisor χρειάζεται να αξιολογήσει την αίτησή σου και να ελέγξει αν ταιριάζει στο σχέδιο ανάπτυξης της επιχείρησής του. Ο franchisee, κατά μία έννοια, αντιπροσωπεύει το franchisor, οπότε χρειάζεται να πληροί κάποιες βασικές προϋποθέσεις για να γίνει αποδεκτός.

5)  Δικαίωμα Εισόδου (franchise fees)

Τα συγκεκριμένη κόστη είναι προσυμφωνημένα, αλλά ο franchisee θα χρειαστεί να πληρώνει διάφορα άλλα τέλη για να λειτουργήσει με το σύστημα του franchisor. Σε αντάλλαγμα λαμβάνει βοήθεια για το άνοιγμα της επιχείρησης, την εκπαίδευση, τη διαφήμιση και τις καθημερινές δραστηριότητες.