Η ιδιοκτησία καταστήματος γνωστής αλυσίδας (franchise) μπορεί να αποτελεί μια καλή επένδυση, αλλά το γεγονός ότι περιέχει λιγότερα ρίσκα σε σύγκριση με το λανσάρισμα της δικής σας επιχείρησης, δεν σημαίνει ότι είναι η τέλεια επένδυση που μπορείτε να κάνετε σαν νέος επιχειρηματίας. Υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι και λάθη τα οποία καλό θα είναι να προσέξετε, γιατί αλλιώς κινδυνεύετε να αποτύχετε προτού καν ολοκληρώσει η επιχείρηση τον κύκλο της.
Ορίστε τα συχνότερα λάθη που καλό είναι να αποφύγετε ως καινούριος ιδιοκτήτης franchise:
No. 1: Δεν αφιερώνετε αρκετό χρόνο και ενέργεια στην νέα σας επιχείρηση. Το γεγονός ότι είστε ή θα είστε νέος franchisee δεν σημαίνει ότι θα έχετε τα χέρια σας ελεύθερα να κάνετε ότι θέλετε. Τα κέρδη δεν θα ρθουν ως δια μαγείας με λίγο κόπο και προσπάθεια. Αν νομίζετε ότι απλά θα έχετε μόνο την επίβλεψη της επιχείρησης σας κάνετε λάθος–υπάρχουν πολλά θέματα που θα πρέπει να διευθετήσετε ως ιδιοκτήτης franchise–από γραφειοκρατικά π.χ φόρους μέχρι και τις διαφημιστικές ενέργειες της επιχείρησης. Ακόμα και αν έχετε να κάνετε με γνωστή εταιρεία, θα χρειαστεί να είστε ο κύριος ενεργός παράγοντας σε όλους τους τομείς της επιχείρησης σας και να δουλέψετε σκληρά για να πετύχετε.
Νo. 2: Δεν αναζητάτε υποστήριξη από άλλους ιδιοκτήτες franchise. Στις πλείστες περιπτώσεις, όπως είναι ήδη γνωστό, θα σας παρέχεται κάποιου είδους βοήθεια από την εταιρεία franchise. Πολλές φορές όμως, αυτή η βοήθεια δεν είναι εξατομικευμένη για την περίπτωση σας και την τοπική αγορά στην οποία ανήκετε. Επιπλέον, κάποιες εταιρείες παραφουσκώνουν νούμερα και πληροφορίες για να σας δελεάσουν να συνεχίσετε ενώ στην ουσία μπορεί να βρίσκεστε σε ζώνη κινδύνου. Καλό, θα είναι σε αυτή την περίπτωση να έρθετε σε επαφή με άλλους τοπικούς franchisees στον τομέα σας και κοντά στην περιοχή σας για ανταλλαγή συμβουλών και αλληλουποστήριξη στα εύκολα και στα δύσκολα.
No. 3: Μην προσέχετε λεπτομέρειες αντί την ουσία. Ως νέος ιδιοκτήτης, καλό είναι προσέξετε κάποιες λεπτομέρειες όσον αφορά το κανούριο σας κατάστημα όπως π.χ διαρρύθμιση χώρου και διακόσμηση. Είναι όμως ανώφελο να σπαταλάτε ενέργεια και σε μικρές λεπτομέρειες όπως π.χ το χρώμα το χαλιού που θα βάλετε ή πόσες καρέκλες ακριβώς θα έχει το μαγαζί. Επικεντρωθείτε στην ουσία και σε πιο σημαντικές ενέργειες όπως π.χ πρόσληψη και εκπαίδευση του κατάλληλου προσωπικού ή περιορισμός εξόδων και αφήστε τέτοιες λεπτομέρειες για αργότερα. Θα σας δοθεί ήδη κάποια κατεύθυνση από την εταιρεία για τέτοια θέματα οπότε μην σπαταλάτε την ενεργεια σας άδικα σε πράγματα που δεν έχουν πολλή σημασία.
Νο.4: Δεν προωθείτε την επιχείρηση σας επαρκώς. Ακόμα και αν συνεργάζεστε με γνωστή επωνυμία, θα χρειαστεί να κάνετε κάποιου είδους τοπικής διαφήμισης για το grand opening του μαγαζιού σας και μετέπειτα σε άλλες περιόδους ανάπτυξης π.χ γιορτή του πρώτου χρόνου λειτουργίας. Βάλτε διαφημίσεις και ανακοινώσεις στον τοπικό τύπο, κάνετε μια τοπική σελίδα στα social media, κάνετε μικρούς διαγωνισμούς, και φροντίστε γενικά να κάνετε γνωστό το μαγαζί σας στην τοπική αγορά. Μην μείνετε με σταυρωμένα χέρια και περιμένετε από το γνωστό όνομα της εταιρείας να “μιλήσει” από μόνο του.
Νο.5: Δεν έχετε προσλάβει τον κατάλληλο νομικό ή επιχειρηματικό σύμβουλο. Πολλοί νομικοί και επιχειρηματικοί σύμβουλοι, δεν εξειδικεύονται σε θέματα επιχειρήσεων franchise όποτε πολλές φορές σας παρέχουν συμβουλές τυπικά, βλέποντας σας ακόμα ως ένα πελάτη. Είναι καλό εδώ να μην αποταθείτε στον πρώτο τυχόντα αλλά να κάνετε την έρευνα σας μέσα από άλλους ιδιοκτήτες franchise που είναι πλήρως ευχαριστημένοι με κάποιο συγκεκριμένο επαγγελματία. Ρωτήστε επίσης τον επαγγελματία που σκέφτεστε να προσλάβετε αν έχει ήδη εμπειρία με franchise επιχειρηματίες και αν γνωρίζει ποια θα είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις σας ως νέος ιδιοκτήτης. Διαφορετικά, κινδύνευετε να σπαταλήσετε χρήματα και ενέργεια άδικα με μηδενικό όφελος στην τελική.