Τα Επόμενα Βήματα Μετά το Πρώτο Κύμα της Ύφεσης
του Μ. Κωνσταντινίδη, Προέδρου ΚΕΜ Α.Ε.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η οικονομική κρίση που έπληξε την παγκόσμια οικονομία δημιούργησε ένα γενικευμένο κλίμα ύφεσης. Η ύφεση αυτή, ως φυσικό επακόλουθο της κρίσης, δεν έχει επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο του Franchising. Ισα – ίσα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι σε αυτή τη εξαιρετικά σοβαρή διεθνή συγκυρία, το Franchising έδειξε το πραγματικό του πρόσωπο και τις δυνατότητες για επιχειρηματική ανάπτυξη που μπορεί να προσφέρει.

Σήμερα, κάθε υποψήφιος επενδυτής – επιχειρηματίας προτιμά να συνεργαστεί με μία επώνυμη και αναγνωρίσιμη αλυσίδα. Κάθε επώνυμη αλυσίδα έχει καταφέρει να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακος, ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει στον καταναλωτή πιο οικονομικά ανταγωνιστικά προϊόντα και/ή υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, η αξιοπιστία, η αναγνωρισμένη ποιότητα, η εικόνα και το κύρος που προσφέρει ένα αναγνωρισμένο brand name αποτελούν επιπλέον σημαντικά οφέλη. Ένα ακόμη στοιχείο έχει να κάνει με την στρατηγική επιλογή & τοποθέτηση των καταστημάτων μίας επώνυμης αλυσίδας στις πλέον εμπορικές περιοχές της αγοράς. διαφήμισης, υπενθυμίζοντας συνέχεια στον καταναλωτή την παρουσία τους. Επίσης, η παροχή εργαλείων marketing και συνεχούς εκπαίδευσης αποτελούν ουσιαστικά συστατικά για την επιτυχία.

Σε αντίθεση, τα ανεξάρτητα καταστήματα παλεύουν καθημερινά για όλα όσα είναι «κεκτημένα» σε μία αλυσίδα Franchise, ενώ το πιο πιθανόν είναι να μην μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις πιέσεις του ανταγωνισμού.
Η οικονομική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη του Franchising ως μέσου που έχει την ικανότητα να αντέξει και να ξεπεράσει την κρίση. Ακόμη και υπό τις παρούσες συνθήκες είμαι βέβαιος ότι ο κλάδος μας θα σημειώσει ανάπτυξη. Ας μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα σήμερα το Franchising έχει διεισδύσει στο 5%-6% των επιχειρήσεων, ενώ για παράδειγμα στις ΗΠΑ το ποσοστό αυτό έχει υπερβεί το 50% των επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας έχει ακόμη τεράστιο περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη με τη μέθοδο αυτή, η οποία προσφέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

Το 2008, μία χρόνια όπου τα σημάδια της κρίσης είχαν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται, η αγορά Franchising στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση κατά 1.400 franchisees, φθάνοντας σήμερα τους 18.400 franchisees μέσω των 650 ενεργών franchisor. Σε σχέση με το 2007 η ποσοστιαία αύξηση είναι της τάξεως του 8,26%.
Τα νούμερα λοιπόν καταδεικνύουν ότι η μέθοδος του Franchising όχι μόνο άντεξε στη γενικότερη κρίση, αλλά και αναπτύχθηκε με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

Για να συνεχίσει όμως το Franchising να αποτελεί επιχειρηματική διέξοδο στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, οι αλυσίδες θα πρέπει να δώσουν περισσότερες παροχές ως κίνητρο στους Franchisees τους. Οι παροχές αυτές έχουν να κάνουν με τη συνεχή εκπαίδευση προς τους franchisees αλλά και τους υπαλλήλους των αλυσίδων, την αύξηση των διαφημιστικών κονδυλίων, την περαιτέρω ισχυροποίηση των brand names, κ.α. Ένα ακόμη στοιχείο εξαιρετικής σημασίας αφορά στην επιλογή των κατάλληλων συνεργατών. Κάθε δίκτυο, κάθε αλυσίδα είναι τόσο καλή όσο είναι και ο κάθε μεμονωμένος συνεργάτης – franchisee της. Μόνο έτσι θα μπορέσει ο κλάδος να παραμείνει υγιής και να αποτελεί λύση για χιλιάδες εγκλωβισμένους επενδυτές.

Δεν θα βαρεθώ ποτέ να λέω ότι τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι το 60% των ανεξάρτητων επιχειρήσεων τερματίζουν τη λειτουργία τους μέσα σε 5 χρόνια, ενώ το ποσοστό αυτό στο χώρο του franchising είναι μόλις 4%, και αυτό συμπεριλαμβάνει όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που απλά αλλάζουν χέρια.

Οφείλουμε λοιπόν στο άμεσο μέλλον να θωρακίσουμε τον κλάδο του Franchising όσο περισσότερο μπορούμε, ώστε να μπορέσει να διατηρήσει την αξιοπιστία του ως μέσο επιχειρηματικής προσφορά στους εν δυνάμει επενδυτές.